¿Els teletreballadors tenen dret a seguir percebent el plus de transport?

Sentència de l’AN – 2021.04.30 en matèria de Teletreball i plus de transport

Resum

L’Audiència Nacional considera lícit no abonar el plus de transport a aquells treballadors que realitzin teletreball.

Supòsit de fet

1. En el conveni d’aplicació en l’empresa (II conveni col·lectiu de sector de Contact Center) es regula un plus extrasalarial de transport per cada dia de treball efectiu, per a aquells treballadors que comencin o acabin la jornada a partir de les 24:00 hores ( inclosos) i fins a les 06:00 hores (inclosos).
  2. Aquest plus no s’abona a el personal que realitza teletreball.
  3. La qüestió va ser sotmesa a la comissió paritària de l’conveni, al·legant la part empresarial que no correspon l’abonament de l’plus de transport en la situació de teletreball, ja que no obeeix als fins per als quals va ser creat, és a dir, compensar les despeses o bestretes que pateix l’empleat per desplaçar del seu domicili a centre de treball, ja que aquesta situació no es produeix quan no existeix cap desplaçament.
  4. Disconforme, un sindicat interposa demanda de conflicte col·lectiu davant els tribunals.

consideracions jurídiques

• La qüestió litigiosa consisteix a determinar si el personal que es troba teletreballant té dret a percebre el plus de transport establert en el conveni col·lectiu de sector.
  • Sosté el sindicat demandant que l’esmentat plus, si bé apareix nominat com un plus extrasalarial relacionat com un supòsit plus de transport, el que en realitat abona és una penalitat de la feina desenvolupada en hores nocturnes sense exigir un desplaçament concret, ni uns concrets despeses, ni una justificació de l’desplaçament.
  • És a dir, la part sindical considera que no es tracta d’un plus que compensi la major despesa de transport a la franja entre les 24 i 6 hores, sinó la penositat per treballar de nit.
  • No obstant això, l’Audiència Nacional estableix que aquesta argumentació no té cap credibilitat des del moment en què el conveni col·lectiu en el seu art. 48 reconeix expressament un plus de nocturnitat, diferent a el plus de transport.
  • D’aquesta manera, no és possible que el plus de transport es percebi pels que teletreballen com a complement de nocturnitat quan una altra norma de l’conveni d’aplicació regula la compensació per treballar de nit.

conclusió

Per l’exposat, l’AN desestima la demanda de l’sindicat, ja que considera que l’argumentació de l’sindicat que no es tracta d’un plus de transport, sinó d’una penalitat per nocturnitat manca de tota lògica ja que en el conveni ja es regula la nocturnitat.

Si té qualsevol dubte, no dubti en contactar-nos, Lúquez ASSOCIATS compta amb professionals amb una llarga experiència en l’àmbit laboral que poden assessorar atenent a les seves circumstàncies concretes.