Els permisos per matrimoni, naixement de fill i mort de familiars han de gaudir-se a partir del primer dia laborable següent al fet causant

Recent Sentència del Tribunal Suprem de 13 de Febrer estableix nova doctrina per als permisos retribuïts per matrimoni, naixement de fills i mort d’un familiar, en recollir que quan el “fet causant” (el naixement, defunció o casament) tingui lloc “en dia firat “, aquestes absències pagades hauran de començar el primer dia feiner següent. És a dir, que si en el seu treball lliura els caps de setmana i es casa un dissabte, per exemple, el permís de 15 dies (o més gran si o estableix el conveni) que li correspon haurà d’iniciar el dilluns següent i no el diumenge, com venia interpretant la justícia fins a la data.

Els permisos retribuïts per aquestes tres situacions que aborda la sentència (matrimoni, mort de familiar i naixement d’un fill) estan reconeguts a l’Estatut dels Treballadors, en el seu article 37.3, però poden ser ampliats pels convenis col·lectius. En aquest cas, el Conveni Estatal de Contact Center recull en el seu article 28 que “els treballadors, previ avís i justificació, podran absentar-se del treball, amb dret a retribució, i des que passi el fet causant” durant 15 dies naturals en cas de matrimoni, tres dies pel naixement d’un fill, quatre dies “en cas de mort de cònjuge, pares, pares polítics, fills i germans” i dos dies per la mort de “parent fins al segon grau de consanguinitat o afinitat i germans polítics “.

L’Alt Tribunal dóna la raó al Sindicat demandant que va acudir a la Justícia per reclamar que aquests permisos contemplats en el conveni es comencessin a comptabilitzar des del primer dia laborable quan el fet causant caigués en dia no laborable per al treballador. Després d’una primera sentència desfavorable de l’Audiència Nacional al juliol de 2016, que va desestimar la demanda del sindicat, el Suprem atén ara a la petició del sindicat.

Amb la interpretació de les empreses del sector, de l’Audiència Nacional i la més estesa fins al moment, el permís havia de ser gaudit de manera immediata a l’esdeveniment que el provoca. El Tribunal Suprem falla ara en un altre sentit i estableix, com demanen els sindicats, que el dia inicial per al gaudi dels permisos “quan el fet causant es produeixi en dia firat ha de ser el primer dia feiner següent”. L’Alt Tribunal interpreta que la frase del conveni ‘i des que passi el fet causant’ no implica que aquest permís s’hagi d’aplicar de manera immediata, sinó simplement amb posterioritat al “fet causant”.

Els magistrats de la Sala de la Social argumenten que la rúbrica del precepte convencional “permisos retribuïts” ens mostra que els permisos es concedeixen per al seu gaudi en dies laborables, ja que en dia festius no cal demanar-los perquè no es treballa. En conseqüència, si el dia en què es produeix el fet que justifica el permís no és laborable és clar que no s’inicia el permís per matrimoni, naixement de fill o mort de familiar fins al primer dia feiner següent. Segueix indicant sobre el començament dels permisos contemplats en el conveni que “el dia inicial no pot ser un dia firat” ja que el text parla de “absentar de la feina”, per la qual cosa haurà de comptar-se a partir del primer dia laborable. A més, els jutges sostenen que “una altra solució podria portar a l’absurd de privar del permís, o de dies de permís, en els supòsits en què el fet causant esdevé l’inici de diversos dies festius seguits, el que és contrari a l’esperit de l’article 37.3 l’Estatut dels Treballadors ia la norma convencional “.

La decisió del Suprem encara que tracta sobre un conflicte relatiu al Conveni Col·lectiu Estatal per al sector del Contact Center, és extrapolable a la qualsevol cas en què es debati sobre la data d’inici del gaudi d’un permís amb dret a retribució.

Si té qualsevol dubte, no dubti en contactar amb nosaltres, Lúquez ASSOCIATS compta amb professionals amb una llarga experiència en l’àmbit laboral que poden assessorar atenent a les seves circumstàncies concretes.